Міна ПМН-4 (мал. 1 і ттх) - протипіхотна фугасна з підривником натискної дії призначена для мінування місцевості з метою завдання втрат живій силі противника.
Тактико-технічні характеристики міни ПМН-4
- Тип міни
- фугасна з підривником натискної дії
- Вага міни
- 0.3 кг
- Вага заряду вибухової речовини
- 0.05 кг
- Тип вибухової речовини
- Тротил
- Вага упаковки з мінами
- 28 кг
- Габаритні розміри міни (діаметр х висота)
- 95х42 мм
- Габаритні розміри упаковки
- 658х598х200 мм
- Час дальнього зведення
- 1-40 хв (в залежності від температури оточення)
- Сила спрацювання підривника міни
- 5-15 кгс
- Сила витягування чеки
- 5 кгс
- Матер'ял корпусу
- пластмаса
- Температурний діапазон застосування
- -40 до +50 °C
- Термін бойової роботи в мінному полі
- 1 рік
- Час на встановлення однієї міни з маскувальним шаром 2 см
- 1.5-2 хв
- Кількість мін в упаковці
- 40 шт
- Гарантійний термін зберігання
- 10 років
Будова і призначення частин міни
Міна складається з корпусу, заряду вибухової речовини (тротил) і вбудованого підривника (мал. 3).
Корпус (позн. 1) пластмасовий циліндричний, має порожнини для розміщення заряду вибухової речовини і механізмів підривника. Корпус герметичний, зверху закритий гумовим ковпаком (позн. 2), який кріпиться до нього з допомогою сталевого хомута.
Заряд вибухової речовини (позн. 3) являє собою пресовану тротилову шашку в формі кільця розміщену в порожнині корпусу під кришкою (позн. 14).
Вбудований підривник складається з натискного датчика цілі, механізму дальнього зведення, запобіжно-виконавчого механізму та чеки.
Нажимний датчик цілі складається з штоку (позн. 4), пружини (позн. 5) і хрестовини (позн. 6)
Механізм дальнього зведення складається з двох штоків (позн. 8 і 9), пружини (позн. 7) і каучуку (позн. 10), розміщені в циліндричному корпусі.
1 - корпус; 2 - гумовий ковпак; 3 - заряд вибухової речовини; 4 - шток; 5 - пружина; 6 - хрестовини; 7 - пружина; 8 - шток; 9 - шток; 10 - каучук; 11 - втулка запобіжно-виконавчого механізму; 12 - кришка-чека; 13 - канатик; 14 - кришка.
Запобіжно-виконавчого механізм (мал. 4) складається з движка (позн. 3) з капсулем детонатором КД-Н-10 (позн. 4), пружини (позн. 2), скоби-упора (позн. 1), упора (позн. 6) і ударника (позн. 5) з пружиною. В транспортному положенні капсуль-детонатор зміщений відносно вісі ударника (позн. 5) і детонатора (позн. 7). Детонатор являє собою шашку з вибухової речовини ТЕН масою 3 г, запресовану в ковпачок з чашечкою.
Чека являє собою гнучкий металевий канатик (позн. 11) з'єднаний з кришкою-чекою (позн. 10) яка надягається на корпус міни. Канатик намотаний на втулку запобіжно-виконавчого механізму.
В 1989-1990 роках міни вироблялись зі скобою яка кріпилась до корпусу міни.
а - транспортне положення; б - бойове положення.
1 - скоба-упор; 2 - пружина; 3 - движок; 4 - капсуль-детонатор; 5 - ударник; 6 - упор; 7 - детонатор; 8 - виступ штока; 9 - хрестовина; 10 - кришка-чека; 11 - канатик; 12 - заряд вибухової речовини; 13 - шток.
Для встановлення імітаційних мінних полів при виконанні навчальних завдань є практична версія міни. По конструкції практична міна аналогічна бойовій, але має інертний заряд і детонатор, пратичний підривник у вогневому ланцюгу якого замість капсуля-детонатора КД-Н-10 капсуль-запальник КВН-1.
Для навчання особового складу і тренування нормативів по встановленню одиничних мін і мінних полів є навчальна версія міни. По конструкції навчальна міна аналогічна бойовій, але має інертний заряд і детонатор, не має капсуля детонатора в вогневому ланцюгу.
Принцип дії
Переведення міни з транспортного в бойове положення стається після витягування чеки. При витягуванні чеки втулка (мал. 3, позн. 11) крутиться, зміщується чим вивільняє штоки механізму дальнього зведення (позн. 8 і 9). Штоки механізму дальнього зведення під дією пружини піднімаються, при цьому відбувається перетікання каучуку через кільцевий проріз поршня з верхньої в нижню порожнину. Движок з капсулем-детонатором КД-Н-10 (мал. 4, позн. 4) під дією пружини (позн. 2) розвертає упор (позн. 6) та займає положення на одній осі з ударником (позн. 5) і детонатором (позн. 7). Ударник втримується виступом штока датчика цілі (позн. 8). Міна переведена в бойове положення.
При впливі на хрестовину датчика цілі (позн. 9) шток (позн. 13) підіймається і звільняє ударник (позн. 5), який під дією пружини переміщається і наколює капсуль-детонатор. Відбувається вибух капсуля-детонатора, детонатора і заряду вибухової речовини.
Заходи безпеки
Забороняється:
- Натискати на датчик цілі після витягування чеки.
- Встановлювати міни, що мають пошкодження чи витягнуту чеку.
- Транспортувати авіатранспортом ящики з мінами без проколу поліетиленового пакування.
- Зберігати і транспортувати неупаковані міни всіма видами транспорту.
Всі операції при встановленні міни після витягування чеки мають бути завершені менше ніж за 30 секунд.
Підготовка до встановлення та встановлення
Міну можна встановлювати:
- На поверхню ґрунту.
- В ґрунт з 2 сантиметровим маскувальним шаром ґрунту.
- В сніг з 20 сантиметровим маскувальним шаром снігу.
- В брід глибиною до 50 сантиметрів.
Встановлення міни відбувається вручну чи з автомобіля (по лотках чи скиданням через борт).
Перед встановленням міни необхідно перевірити відсутність механічних пошкоджень і наявність чеки.
Для установки міни в ґрунт (мал. 8, а) вручну необхідно:
- Викопати лунку глибиною 3-3.5 см.
- Встановити міну в лунку.
- Притримуючи міну однією рукою за бокову поверхню, другою рукою зняти з засувок і підняти кришку-чеку.
- Витягнути кришку-чеку разом з канатиком.
- Замаскувати міну і місце встановлення.
В місцях з рослинністю яка може маскувати міну, міна може встановлюватись на поверхню ґрунту.
Зимою, при глибині снігу до 20 сантиметрів міна встановлюється на ґрунт, а при більшій глибині - на утрамбований сніг (мал. 7, б).
а - в ґрунт; б - в сніг положення.
1 - міна; 2 - рихлий ґрунт; 3 - сніг; 4 - сніг для маскування.
Знешкодження міни
Міни, встановлені на місцевості в бойовому положенні, знімати чи знешкоджувати забороняється!
Міни знищуються вибухом заряду вибухової речовини масою 0.2 кг покладеним поруч з міною чи багаторазовим проїздом по мінному полі бронетехніки з мінними тралами.
Маркування
Маркування на мінах та упаковці нанесене чорною фарбою.
На нижній торцевій поверхні міни нанесені:
- Індекс міни.
- Умовне позначення завода-виробника.
- Номер партії та рік виготовлення.
На нижній торцевій поверхні практичної міни додатково нанесена смуга червоного кольору.
На ящику з мінами нанесені:
- Знак небезпечності вантажу, який містить: символ небезпеки (підірвана бомба), надпис "Взрывается", класифікаційний шифр - 1.1F, клас - 1.
- Індекс мін і їх кількість
- Умовне позначення завода-виробника, номер партії і рік виготовлення.
- Шифр вибухової речовини.
- Напис "Перед авиаперевозкой булавкой проколоть пакет через отверствие".
- Маса брутто.
- На кришці ящика в трикутнику умовний номер небезпечного вантажу - 153.
На ящику з практичними мінами нанесені:
- Знак небезпечності вантажу, який містить: підклас - 1.4, групу сумісності - F, клас - 1.
- Класифікаційний шифр - 1.4F.
- Індекс мін і їх кількість.
- Умовне позначення завода-виробника, номер партії і рік виготовлення.
- Шифр вибухової речовини.
- Напис "Перед авиаперевозкой булавкой проколоть пакет через отверствие".
- Маса брутто.
- На кришці ящика в трикутнику умовний номер небезпечного вантажу - 430 і смугу червоного кольору.
На внутрішній стороні кришки ящика наклеєна етикетка.
В кожен ящик зі сторони кришки вкладена упаковочна відомість і інструкція користування.
Упаковка
Міни упаковані в дерев'яні ящики(мал. 8). В ящиках розміщені 4 блоки з полістирольних вкладок (по 2 вкладки в блоці), поміщені в герметичний поліетиленовий пакет. В кожному блоці вкладено по 10 мін. Всього в ящику розміщено 40 мін.
На передній стінці кожного ящика закріплено булавку для проколу (розгерметизації) поліетиленового пакету через отвір в ящику перед перевезенням мін авіатранспортом.
1 - упаковка (ящик); 2 - міни; 3 - полістирольні вкладки